Snutfager kan du vara själv

I helgen såg jag den här filmen:

80952-219

Inte något mästerverk, inte en film som berörede. Lite spännande, lite gullig. Men helt klart sevärd! Kanske framförallt värd att se på grund av huvudkaraktärens, för en liten flicka som jag själv, hm.. mycket tilltalande yttre.
 

Sedan läste jag en reccention av Oskar Smulski. Och blev arg.
Utdrag ur denna:

"Edward Speleers som spelar Eragon är ju snygg. Den sortens affischpojke för en storfilm gör rätt mycket för att nå intäkter hos samma demografiska målgrupp som röstar i "Idol"."

Först kände jag mig bara så träffad, för största anledningen till att jag ville se filmen var ju att han var jävligt snygg på affischerna. Men usch vad nedlåtande reccensenten får det att låta..
Det är väl inget fel med snygga skådisar, och inte idol heller?! Så först kände jag mig träffad, sen förolämpad, sen arg för att han fick mig att skämmas över att vara den jag är (dvs en sån som ser filmer för de manliga skådisarnas skull och röstar i idolfinalen), något som ingen borde skämmas för. Inte för att det är särskilt bra att rösta i idol, utan för att man ska ha lika stor rätt till att bli respekterad för den man är om man gör det, som om man reccenserar Ingmar Bergman-filmer och läser nobelpristagare. Tillslut blev jag så upprörd å mina egna och alla tjejers i min ålders vägnar att jag blev hämndlysten. Så, Oscar Smulski, här ska du få. 

En av de bästa grejerna med att vara i min utsatta målgrupp, de unga tjejernas, är att man faktiskt får tycka vissa saker. Visst, man är fåning (inte enligt mig då, utan såna trångsynta människor som herr Smulski), men det är accepterat. Man får tillexempel haka upp sig på hur snygga skådisar är. Men detta är inte riktigt lika självklart för vuxna män, iallafall inte om det gäller manliga skådisar. Eller vad säger du, Oskar Smulski?

Följande är hämtat ur samma reccention av "Eragon", som var ca en A4 lång. Lägg ihop detta med ovanstående citat och fundera över vem som egentligen är fixerad vid snygga, eller ska jag säga fagra, skådisar.

"”Eragon”. Namnet skvallrar förförisk lättillgänglig fantasy för tonårspublik. Affischen på stan med den snutfagre nykomlingen Edward Speleers gör detsamma. "

"Eragon själv spelas av fagra nykomlingen Edward Speleers."

Äh, han kan ju inte ens svenska, "fagre" borde det stå, Eragon är ju man.

Det var skönt att skriva. Tack ocgh godnatt från en inte-längre-lika-arg-mig.

//Sofia


Kommentarer
Postat av: LOVISA

yeh go sofia! ich mag dein blogg, du har ett jättehärligt språk ;D och bra bloggidéer :D:D

2006-12-30 @ 20:34:37
Postat av: emma

Egentligen skrev han väl inte något negativt om målgruppen som röstar på idol utan bara att skådespelaren lockar samma målgrupp att se filmen, vilket uppenbarligen är sant. Men bra inlägg, kul att läsa! :)

Postat av: DK-Karolina =P

första gången man såg honom på bild fattade man liksom bara att han skulle bli stor tjejfavorit :P haha

2006-12-30 @ 23:27:29
URL: http://miserables.blogg.se
Postat av: Erik

helt rätt, lacka sönder!

2006-12-31 @ 16:22:54
URL: http://havregrynet4.blogg.se
Postat av: gunnel

fett skönt sofia! och du har rätt.. sjukt sexig mun.. desssutom kanske jag tom får säga hur gammal han är :P om du vill alltså

2007-01-01 @ 14:39:35
Postat av: Sofia

Gunnel du skämmer ut mig :D
Emma: Kanske inte, men som jag sa kände jag mig som han såg ner på den målgruppen och då jäklar..
Ni andra: tackar och håller med, ni fatta om vad jag tackar och vad jag håller med ;)

2007-01-01 @ 15:12:41
URL: http://litenfotar.blogg.se
Postat av: Maja

klockrent. jag håller verkligen med. orkamed pretto-rescensenter för övrigt. varför kan inte vi få nåt trevligt att titta på såhär i jultider? han var ju verkligen sjukt het.

2007-01-02 @ 14:57:12
Postat av: gunnsan

hihi! allt för dig min vän ;P

2007-01-02 @ 17:14:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback