Vet ni vad som verkligen gör mig arg?

 

När folk klankar ner på andra människors musiksmak. Vad ger dem rätt att göra det?


 

Det värsta jag vet är när folk säger: ”Om du hänger med hem till mig så ska du få höra på lite riktig musik.” Kan man bli mer föraktfull?

 
Jag menar inte att man måste tycka om all musik som finns. Det är helt okej att kritisera och ogilla artister, det är när det kommer till människor och vad som är viktigt för dem det börjar bli känsligt.

Nu vet jag förstås inte hur det är för alla andra, men för de flesta jag känner, inklusive mig själv, är musiken man lyssnar på väldigt viktig. Det finns få saker som ligger en så nära och utgör en så stor del av en själv som musiken man lyssnar på.
Att hacka på någons musiksmak är nästan som att kritisera någons personlighet eller familj. Sånt man bara inte gör. Sånt som inte är okej. För det är faktiskt inte okej att anmärka på vad människor lyssnar på. Lika lite som det är okej att ge taskiga kommentarer om andra saker. Jag menar, det är väl få personer som skulle få för sig att säga; ”Usch, vilken ful tröja!” till någon de knappt känner, men däremot är det helt accepterat att slänga ur sig kommentarer i stil med; ”Lyssnar du på Christina Aguilera, hur fan kan du göra det?!”.

 

Nu menar jag inte att det är oförlåtligt om man någon gång skulle råka säga något dumt. Alla gör vi misstag, och jag fler än de flesta. Det jag vill få fram är att någons musiksmak är den personens ensak. Och att man får lyssna på vad tusan man vill!


  
   
  

All musik är lika mycket värd! :)

//Sofia

Kommentarer
Postat av: Hannah

bravo!

Jo jag håller med till femmiljoner procent. KENT ffs.

2006-09-11 @ 21:53:13
Postat av: Anna

håller med!
vem faen har kritiserat din musiksmak förresten? :S
(du lyssnar på underbaraste gudarna?)

2006-09-11 @ 22:48:11
Postat av: helena

Jag håller verkligen med dig till 100%, bra inlägg :)

Postat av: gunnel

måste vart en idiot som sa så..
man undrar ju vad som är "riktig" musik ^^

2006-09-12 @ 19:39:46
Postat av: Erik

Du har rätt. Känns tungt att behöva erkänna det, men så är fallet.

(Shit vad porrigt på bild nr 3. Vem av er jag syftar på får du klura ut själv...)

2006-09-12 @ 21:32:16
URL: http://havregrynet4.blogg.se
Postat av: Karolina

Håller med. Några killar i min förra klass satt förut och betygsatte andras musiksmak, typ: "Jag lyssnar på Slipknot" "Men guud! IG!!!" "Jag lyssnar på Kent" "ookej, du får VG"
jag blev så j*vla förbannad, så otroligt barnsligt.
bra inlägg!

2006-09-12 @ 21:34:06
URL: http://miserables.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag håller med till till en viss del.. eller, om man säger såhär, jag håller med dig, men jag lever inte efter det. jag tycker att jag lyssnar på världens bästa musik (såklart) och den betyder verkligen mycket för mig. men om det är någon som lyssnar på t.ex kent (såg inlägget över) kan jag få ryck och utan att tänka mig för säga 'waaah! hur kan du lyssna på kent, som är SÄMST?!', men skulle någon säga så till mig skulle jag, hm, ja, iprincip döda den personen och kanske tillochmed bli lite sårad. så jag vet-jag är dålig, och jag borde verkligen göra som du! :) bra inlägg!

2006-09-12 @ 21:40:22
URL: http://johannacecilias.blogg.se
Postat av: Hanna

GRYMT!
Jag håller verkligen med! Det är så personligt att berätta vad man lyssnar på att man inte riktigt vill berätta det för folk...
puss pårej

2006-09-13 @ 17:32:43
Postat av: Greta

Ja, jag är inte säker på att det är rätt personer de har gripigt men mycket pekar på det. Angående hur jag tar den här situationen; Jag har varit helt nere och inte sovit nästan någonting och mesta tiden gråter jag och bara tänker. Jag träffa inga andra kompisar än min bästa vännina Stella och min pojkvän och mina föräldrar och Emmas föräldrar. Men jag levar för att skriva, jag har skrivit jätte mycket saker som jag inte publicerar för det hjälper mig att gå vidare och jag skriver då och då i bloggen för att jag vill att ni som läser ska få inblick i vad som har hänt eftersom jag har börjar skriva om händelsen. Jag mår helt enkelt lite bättre av att få skriva av mig.

Tack för att du läser min blogg och kommenterar och skriver vänliga ord. Det hjälper, TACK !

2006-09-13 @ 21:18:39
URL: http://www.gretasliv.blogg.se
Postat av: Anonym

Men så kan man ju inte riktigt jämföra! Det är klart att man inte säger till ng "vilken ful tröja du har" men däremot kan man ju när man är ute på stan tex säga " jag tycker inte de e snyggt med Cityshorts, eller Canadagoos". Men man kan ju självklart säga att man inte gillar Kent till ngn som lyssnar på dom,UTAN att ifrågasätta att den personen lyssnar på dom. Man måste ju kunna diskutera o ha olika åsikter samtigt som man respekterar varrandra.

2006-09-15 @ 18:08:40
Postat av: Sofia

Till den sista som kommenterade (glömde du att fylla i namn eller vågar du inte stå för dina åsikter?):
Ja, jag håller med, till viss del. Och precis som jag skrev i inlägget så tycker jag att man får kommentera artister och band, men inte folks musiksmak. Men dessutom tycker jag att man ska vara försiktig med att kritiserna ett band som någon verkligen ÄLSKAR, även om det bara är musiken och inte personen man har något emot. För musik ofta är oerhört viktigt för människor, nästan lite heligt, så att få höra något nedsättande om ens "musikgudar" kan faktiskt såra mer än man tror.

Och till Anna: Haha, ingen har kritiserat min musiksmak, sötis! Jag ville bara belysa det är med musiksmak eftersom det är något jag tänkt på länge.

Till alla andra snälla presoner: Tack! (Och, Erik, det är iaf inte jag som är porrig..)

2006-09-17 @ 18:01:15
URL: http://litenfotar.blogg.se
Postat av: Anonym

jag älskar OD-bilden! mooore! ;)

2006-09-17 @ 19:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback