Hallelujah by Leonard Cohen

En sång alla älskar, mig själv inkluderad. Och det är högst förståeligt, den är väldigt fin. Jag skulle tro att en del av det vackra ligger i den konstiga texten. Jag hoppas att du lagt märke till den. Den är rolig om man är på det humöret, förkrossande vacker om man är på det humöret. Och det bästa är att där inte finns några klumpiga, uppenbara meningar om hjärta och smärta. Nej, man kan tolka lite som man vill.

Det är som sagt en mystisk text. Vissa icke uppenbara texter förstår man instinktivt. Deras innebörd står bara klar för en, man ser hur texten går att tolka på olika sätt, ser de olika lagren och förstår direkt vad de lösryckta meningarna betyder. Och omedvetet väljer man att tolka texten så att den passar in på en själv just då sången betyder något för en.

Jag tror iallafall att jag förstår ibland. Men här är jag lost. Om man tolkar följande citat bokstavligt blir det förstås ganska roligt... (Hjälp? Vilken scary tjej!) Fast det ska man såklart inte. Kanske är jag inte tillräckligt djup eller nåt, men vad tusan ska detta symbolisera..?

She tied you to a kitchen chair
She broke your throne, and she cut your hair
And from your lips she drew the Hallelujah

//Sofia


Kommentarer
Postat av: Maggie

Hejsan!
JAg tycker det verkar vara ett kristet budskap i det hela, håret-simson och att han allmänt har "tagits ner på jorden" och att då inser han livets mening eller nåt sånt och säger sitt halleluja. Jag är inte värsta kristen eller så, men sådär hade nog min konfagrupp tolkat det...

2007-08-17 @ 11:57:30
Postat av: gunnel

för att citera vår kära kirsti tomita.. jag tror han pratar om 'halleluj-moments'. och även fast kvinnan i texten bara gjorde något vardagligt(om man är på det humöret) eller någon väldigt spårad sexlek(om man känner för det) så gillar han det väldigt mycket och kommer alltid att minnas just den stunden. det är så jag tolkar i alla fall ;)

2007-08-19 @ 14:28:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback