I valet och kvalet

Jag kanske ska hoppa av extra-musiken i tvåan. Fast jag vet inte, jag kommer sakna luciakonserterna! Och vissa ex-balderbarn och att sjunga. Jag sjunger i och för sig i Devisa och nu när det är showdags blir det en hel del. Extremusiken är inte särskilt kul och tar dessutom upp hela det individuella valet och jag har en massa andra ämnen jag vill läsa. Orka läsa utökat program. Fast det måste jag göra om jag väljer extramusiken, för jag vill läsa Engelska C! Ahh, jag vet inte vad jag ska göra... Jag gör en lista över för- och nackdelar till att börja med. 

Argument för att fortsätta extramusiken:

¤ Jag får sjunga mycket
¤ Jag får ha kvar lite musikklass-känsla och stämning (det var typ därför jag valde det in the first place)
¤ Jag får vara med på två luciakonserter till
¤ Det kan hända att extramusiken blir roligare sen
¤ Jag kommer kanske känna mig lite "utanför" om de andra fem balderbarnen i klassen fortsätter extramusiken och börjar prata om när de var på Balder och hur kul de nya vårlåtarna är
¤ Jag slipper ägna 300 poäng åt plugg-ämnen och får sjunga och sånt i stället
¤ Jag kan säga till folk att jag går "natur biotek med extra musik" vilket låter mycket mer sofistikerat och mycket mindre nördigt än att bara säga "jag går natur biotek". (Det kanske låter som ett dumt argument, men om jag ska vara helt ärlig så spelar det roll för mig, och vad vore det för idé med den här listan om jag inte var ärlig?)

Argument mot att fortsätta extramusiken:

¤ Jag får inget individuellt val kvar, alltså kan jag inte läsa Engelska C, Svenska C, Psykologi eller Filmkunskap som jag vill.
¤ Det kommer inte att vara särskilt roligt. (Det kan jag i och för sig inte veta om de andra ämnena är, men..)
¤ Jag kommer, genom mina individuella val, kunna läsa kurser som jag faktiskt kan ha nytta av om jag inte går extramusiken. (Eftersom musik inte är något jag kommer satsa på så behöver jag egentligen inte 350 poäng av det, medan engelska och svenska känns som rätt viktiga ämnen.)
¤ Jag vill inte göra två verk till (Brahms är så trist!) 
¤ En hel del trevliga människor som går på extramusiken nu kommer att försvinna nästa år (mestadels till utlandet)
¤ Jag har redan gått ett år, dvs. 100 poäng, eller är det bara 50? Hursomhelt kommer jag att få betyg för det jag redan gjort, så jag förlorar inget.
¤ Jag är inte speciellt duktig på musik, eller visst kan jag sjunga, men inte mycket mer än så. Engelska och svenska däremot hör till mina bästa ämnen. Och film är kul!
¤ Sjunga får jag göra ändå, genom Devisa...
¤ ...och numera kan man få 100 poäng genom att vara med där . Kursen heter "musikalisk och scenisk gestaltning" eller nått sånt och jag är ju redan där en gång i veckan frivilligt. Soft att få poäng för det. Om jag nu vill ha musikpoäng kan jag få det där.
¤ Det är kanske dags att gå vidare. Musikklasserna var sjukt bra, men det har gått nästan ett år nu och jag saknar det inte lika mycket längre. Det är nog dags att jag känner efter vad jag vill nu och inte tänker för mycket på vad jag ville förra året.

I våras var jag så mån om att behålla så mycket som möjligt av allt det underbara vi gjort och haft på Balder, men nu har jag hittat annat att vara glad för. Jag kommer alltid att att tycka om Balder, men jag tror faktiskt inte att kärleken räcker för att ta mig igenom två verk, en dirigeringskurs och hundratals sövande lektioner.

Fast jag vet inte. Det var därför jag skrev det här inlägget. På fredag kommer studierektorn och pratar med oss om vårt individuella val, jag kanske får lite andra argument och mer information då. Och jag måste ju inte bestämma mig imorgon, men det är skönt ha det gjort. En sak mindre att oroa sig för, liksom.
Nej, nu ska jag sova, för det blir man lycklig av. Tack och godnatt!

//Sofia

PS. Råd och tips och åsikter tas gärna emot! (Och godnattkramar) DS.

Kommentarer
Postat av: MartinTheDrummer

Såklart du ska gå kvar i musiken! Även fast den är på Katte :P

Postat av: lovisa

tänk på att de visa är en engångskurs... =) och att extramusik är ett ganska säkert mvg! det är en fördel... hehe!

2007-01-18 @ 18:23:34
URL: http://lovisa4life.blogg.se
Postat av: Anna

Jag tycker du ska välja bort extramusiken faktiskt. Ser mer fördelar med att kunna välja andra, viktigare kurser. Har hört att Filmkunskap ska vara en bra kurs :)

2007-01-18 @ 19:23:56
Postat av: MartinTheDrummer

Och sen när blev filmkunskap viktigare än musik :P
Jag tycker att du ska välja det du innerligt känner för att du bäst skulle klara av.

2007-01-18 @ 20:33:39
URL: http://martinthedrummer.blogg.se
Postat av: gunnel

jobbigt läge.. men ja tycker det verkar på dig som om du helst vill välja bort extramusiken. Det kan vara undermedvetet, eller så missuppfattar jag bara, men det är mitt intryck av dina fina små listor. Hur som helst vet ja att det kommer lösa sig. :)

2007-01-18 @ 22:43:58
Postat av: Mayen

Humm jag sitter i samma båt för jag får knappt heller välja till något eftersom jag har special idrott dans på mitt schema, fast jag tänker försöka läsa utökade kurser ändå.. men det viktigaste ändå är att man ska ha kul medans man gör det och om musiken inte är det så kanske det inte är så jätte smart att gå kvar. Filmkunskap låter sjukt kul dessutom skulle också vilja välja den kursen.

2007-01-20 @ 16:46:19
URL: http://princesssparkling.blogg.se
Postat av: Sofia

Tack för alla tips! Jag tror att jag bestämt mig för att hoppa av ändå. För jag tror att det är det jag verkligen vill. :)

2007-01-21 @ 17:13:44
URL: http://litenfotar.blogg.se
Postat av: MartinTheDrummer

Hoppas det blir bra :)

2007-01-21 @ 19:35:18
URL: http://martinthedrummer.blogg.se
Postat av: Alex

Klickade förbi din blogg genom någon annans blogg haha =) Men hallå - dirigeringen är nästa det som är roligast! ..dock var jag säkert den enda i vår årgång som tyckte det, haha. Men musikklasserna, ftw =D Fast iofs, läser du filmkunskap, lär du få någon av de två roligaste lärarna som typ har den kursen ;)Kunde dock inte läsa den för musikens skull, men har hört att den var riktigt kul av mina kompisar som läste den. Trevlig blogg du har ! /Alex

2007-01-22 @ 00:30:02
URL: http://www.alexpfeifer.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback