Citat ur det ljuva livet

Hannah: "Förlåt!"
Sofia: "VA?! Frågade du just om jag vat kåt?"

Här kommer ett antal mer eller mindre tankeväckande citat från min sommar so far. Det är väl mest från Skottland, men jag börjar med några från Uppsala och Skåne. Det är relativt ocensurerade citat, vilket bland annat betyder att mina grodor också finns med. Men jag menar, jag säger minst lika myckar klantigheter som min omgivning, så det är bara rättvist. (Halleluja! Jag är så godhjärtad!)


På fågelskådar-övernattningen med klassen:

Erik: "Ett stormkök... är det typ som en engångsgrill?
Tja, rätt nära...


Anna och jag sitter och diskuterar en snygg kille hon spanar på.

Sofia: "Men du borde satsa, jag slår vad om att du kan få honom!"
Anna: "Han är säkert värsta hårig..."
Och det hade med saken att göra på vilket sätt..? :)


Elin och jag har tagit färjan över sundet mellan Helsingborg och Helsingör i Danmark.

Sofia: "Ja, här i Helsingfors... vi är väl i Helsingfors? 
Elin: "Ja, jo, det är vi."
Elins lillasyster Filippa: "Nej, vi är i Helsingör... Helsingfors är Finlands huvudstad.

Yes! Jag och Elin är så bra på geografi!!


SKOTTLAND:

Sofia till Dave: "How do you say that you're really drunk in english?"
Dave: You say that you're really drunk.
No shit, Sherlock!


Sofia, nynnar för sig själv: "Jag vill ha en egen måne..."
Hannah, förskräckt: "VAD SA DU ?!"
Sofia, något undrande: "Jag vill ha en egen måne."
Hannah, lättad: "Jaha..! Jag trodde att du sa nåt jättevulgärt!! Fast jag hörde inte vad."

Nähä, så du bara ANTOG att jag sa något vulgärt, då..?


Tim till Chris, engelsman. (Alla hette nämligen Chris och de flesta var från Australien.): "So if you build a time machine and walk in here in five minutes, I'll tattoo "Uppsala" on my arm. Deal?" 
Tja, ibland spårar samtal lite. Ibland mer.


Jag och Hannah sitter och tittar på en karta över Edinburgh. Bredvid oss sitter ett gäng asiater.

Sofia: "Titta, där är vårt hostel markerat!"
Asiatfarbror, nickar, ler mot oss och säger: "Markerat!"
Okej...


Hannah och jag disskuterar vilka ord vi lärt oss i Skottland.

Hannah: "Har vi lärt oss något mer ord... Ja, "hostel!"
Sofia: "Men hostel betyder väl hostel..."
Eller vandrarhem..?


Dave: "We're not like hardcore Jews, you know..."
Näe, jag vet faktiskt inte om jag vet. Hardcore-judar?


Dave berättar att han har kollat på min blogg

Dave: "Well, I didn't understand anything, but I looked at the pictures. And, all of a sudden, there were these guys with STICKS!! And I was like; whaat is this?!
Haha. Jag berättade att det var mina snälla vänner. Han såg något misstrogen ut.


Jag pratar med en Chris som varit i Sverige.  ("Yeah, I was in the town.. Uppsala?" Coolt!). Som vanligt kommer samtalet in på ålder.

 Chris till Sofia: "Oh, I'm so much older than you are! I'm 29. You could be like my little sister. Yeah, you could be that tonight... You want a drink? Although, you will have to pick one, because if I pick one for you it'll be like I'm hitting on you. And then I would be like a creepy old man. Uhh. Which I'm not!" 
Vilken tur för mig!


Samme Chris (han sa mycket kul): "This is a word that means like WARNING, STAY AWAY, in swedish: Sur-stömming."
Haha, det visste jag inte!


Jag och Hannah har just kommit hem till rummet efter att ha vandrat drygt en mil.

Sofia: "Rädda mig liten."
Nämnas kan att Hannah skrattade i en halvtimme åt detta.


Toby, en kille som varit på "Gotlans island" ett tag och därför pratar lite svenska lär Chris att hälsa på svenska:

Toby: "If you just want to say hello, you say "hej..."
Chris: "Hegg..?"
Toby: "...But if you know someone really well, you can say like: "tjatja!"
Haha, tja tja!


Chris (storebror) passerar Hannah och mig på en pub, ler stort och säger:

Chris, väldigt glatt och entusiastiskit till Hannah: "HI!! You're a slut!"
Vi blir konfunderade och Hannah lite förolämpad, men mysteriet löser sig nästa dag då vi träffar honom på Starbucks och konfronterar honom...

Chris: "Oh, I said that?! I must have ment it in the nice way, like, you go girl!" 
Jaahaa, det snälla sättet att säga att någon är en slampa på?! (Och för Hannahs skull vill jag tillägga att hon inte alls var särskilt slampig kvällen innan. Hon höll sig till en. Och han var söt.)


Aidan petar på Sofias näsa och säger: "You have a really cute nose! It looks like a button!"
Haha, jag önskar att alla kunde ge så orginella komplimanger... 


Hannah, upprört: "Man ska ALDRIG bo i sitt hemland!!"
Så om man aldrig bor där, hur blir det då ens hemland..?


Det var allt för mig denna gång. Nu bär det av mot Gotland om en halvtimme. Och om vi inte ses där så är jag hemma resten av sommaren när jag kommer hem därifrån om 10 dar. Typ.

Puss och hej! //Sofia

Kommentarer
Postat av: gunnel

xD hahah, fett schööna.. jag vill också gå på krogrundor i skottland.

2007-07-15 @ 15:43:33
Postat av: Sofia

Tack, kära gunnel, du är då min trognaste kommentator! Såna här citat-inlägg får aldrig kommentarer, vet du :)

Postat av: Anonym

"Dave berättar att han har kollat på min blogg"
What does this mean?

2007-07-24 @ 01:57:12
Postat av: Sofia

"Dave tells me that he has looked at my blog" and
underneath the quote it says: "I told him they were my nice friends. He looked a bit suspicious."
Svenska som är ett så lätt språk... ;)

2007-07-24 @ 15:05:08
URL: http://litenfotar.blogg.se
Postat av: lovisa

Toby: "If you just want to say hello, you say "hej..."
Chris: "Hegg..?"
Toby: "...But if you know someone really well, you can say like: "tjatja!"
HAHA :D

2007-08-04 @ 20:30:12
URL: http://suntjordenrunt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback