Presshantering, tack!

Vet ni vad de borde införa för kurs på gymnasiet? Press-hantering.


Inte press som i media, utan press som i krav. Det finns spaltmetrar skrivna om stresshantering, men vad jag vill ha är presshantering.

 

Jag vill veta hur man ska klara av pressen från olika håll hela tiden. Jag vill veta hur man undviker att känna sig så pressad av allt man måste göra och vara, att man skrämmer slag på sin timida svensklärare i korridoren genom att börja gråta över en skitsak som att ens Windows-dokument försvann.

 


Man har krav på sig från alla, överallt, hela tiden. Man måste vara på så många olika sätt. Man måste vara duktig och skötsam inför lärare och släkt. Men måste vara cool och rebellisk inför vissa kompisar, och godhjärtad och snäll inför andra. Man måste vara rolig och kvick, men inte för bitsk. Man måste kunna mycket, men ska helst inte visa det för tydligt, då blir man en besserwisser (som kille) och en bitch (som tjej). Man måste vara världsvan, ha sett allt, gjort allt, hånglat med alla. Man måste bli accepterad, men samtidigt sticka ut lagom mycket. Man måste vara snygg, alltid. Man måste vara smart inför vissa, men inte smartare än andra (typ killar man gillar). Man måste vara kvinnlig, om man är tjej och manlig, om man är kille, oavsett hur man egentligen är som person. Man måste alltid vara glad och lättsam, aldrig visa känslor. Man måste stå för sina åsikter, men det gäller att tycka rätt saker.

 

Och mitt i allt detta måste man vara sig själv.

 

Lycka till, säger jag bara. Hur ska man kunna vara allt detta och ändå vara sig själv? Och hur ska man kunna vara sig själv när man inte är riktigt säker på vem man är? Svaret är förstås att man inte måste vara allt det där. Och att man inte måste veta vem man är när man är 17. Att man kan ha det bra och bli omtyckt ändå, både av sig själv och av andra.

 

Men hur fan ska det gå till? Det är ju alltid nått som är fel. Antingen har man för stor näsa eller är för dålig på fysik, man är inte alls bra på att skämta eller har inga snygga kläder. Det går liksom inte att övertala sig själv om att det är okej att få VG i matte, vara ovanligt kort eller inte vara bra på att argumentera.

Och jag har ingen lust att vara missnöjd tills jag blir medelålders och börjar uppskatta trädgårdsodling.


Därför behöver jag, och jag skulle tro att en del andra inte heller skulle tacka nej till detta, någon som LÄR mig hur man blir nöjd. LÄR mig hur man undviker att pressen ska kännas så mycket. Eller kommer en bit på vägen i alla fall, för inte ens jag är så naiv att jag inte inser att man måste ta sista steget själv.

image327 Den som gapar efter mycket...
... mister kanske inte hela stycket, men hon blir i alla fall sällan nöjd.

Jag vill fortfarande komma någon vart, förändra, förbättra. Men man kanske kan göra det OCH låta bli att känna sig så pressad. Därför föreslår jag en kurs i presshantering till alla gymnasieelever. Tänk vad bra att lära sigatt inte känna sig pressad, utan känna att man gör saker för att man vill. Och en bonus är ju, om man lägger mindre tid på att oroa sig, kan man lägga mer tid på roliga saker. Och man kanske till och med får lite tid över till att fundera ut vem man är.

//Sofia


Kommentarer
Postat av: h0nung

visst, sno på! och länka gärna mig då^^

Postat av: gunnel

oj! vet du en sjukt grym sak som precis slog mig?!! :D:D:D jag har ganska bra koll på mig själv, jag känner ingen större press på betygen, press över hur jag är eller ska vara, eller någon större press över huvud taget.. FAN VAD JAG ÄGER!!!!!! hahaha :D det trodde jag aldrig om mig själv.. det kanske är mig du ska gå kurs hos..? (a)

2007-05-10 @ 18:17:35
Postat av: Sofia

Godd for you! Jag menade inte direkt att jag var värsta emo-mångot heller, men det är skönt att skriva av sig. :)

2007-05-11 @ 18:12:42
URL: http://litenfotar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback