Intervju för Svenskt näringsliv och Sveriges alla niondeklassare

Vi är ett gäng i kafeterian som precis håller på att gå när vår studierektor rusar in. David och jag sitter kvar sist och hon frågar därför oss, något förvirrat: "Ni går NV, va?"
"Ja", svarar vi, rätt förvånade. Plötsligt spänner hon ögonen i mig och säger: "Jamen, det var ju DIG jag ville ha tag på! Kan du komma med ett ögonblick? (tittar på David) Jah, du kan också följa med..."

På studierektorns kontor får jag veta att Svenskt Näringsliv ska göra en hemsida för att underlätta niornas gymnasieval. De vill ha en intervju med en elev på Katedralskolan eftersom vi är topp tio i Sverige för slutförande  av NV-programet, det vill säga antal elever som tar studenten. Jaha, tänker jag, det kan jag väl ställa upp på.



Fast fråga mig inte varför vår studierektor valde ut mig att bli denna elev... Det enda kontakt jag har haft med henne var ett möte om biotek-inriktningen och när Elsa och jag var där och klagade på ett olovligt historiaprov. Jo, jag hoppade av en kurs också - men det kan väl knappast vara en bra merit ur en studierektors synvinkel? (Även om det var hon som uppmuntrade oss att hoppa eftersom vi ändå hade tillräckligt med poäng...)

 

Jomenvisst, tre små frågor att besvara med ett par meningar till en ovässentlig hemsida - no big deal tänker jag. Sedan läser jag på pappret som jag fått, ett mail från Svenskt-Näringslivs-tanten till min studierektor.
 
"Vi kommer att skicka ut en broschyr i början av 2008 till alla niondeklassare i Sverige där vi kommer att ha med fem intervjuer med fem representanter från gymnasieenheter i Sverige som väl representerar olika parameterar. I och med detta kontaktar vi nu  tio gymnasieskolor som är väldigt duktiga inom olika områden (...) Vi skulle gärna vilja ha en intervju med en av era gymnasieelever för att illustrera parametern "program där eleven fullföljer sin utbildning". Jag bifogar 3 frågor nedan. (...) Vi skule även vilja ha ett foto i den färdiga intervjuerna, så vi kan skicka en fotograf i veckan som kan ta ett snabbt porträttfoto."

Så... Vänta nu. Alla Sveriges niondeklassare ska alltså läsa detta? Och jag är en av fem gymnasieelever de intervjuar? Och de ska vara bild på mig i broschyren?

Aaaa. Prestationsångest, någon?



Nu är iallafall frågorna besvarade och ivägskickade... Vad sägs om: (utdrag)

Att alla elever på min linje är intresserade av samma sak och dessutom från början inställda på att studera, gör att det blir ett bra klimat för att ta till sig kunskap och samtidigt ha roligt. 

Och...

Det är viktigt att känna att man som elev valt en linje som ger en ordenlig utbildning och är en lagom stor utmaning. Detta tror jag att Katedralskolans NV-linje har lyckats med.


Och...

Dessutom är det viktigt att inse att utmaningar är bra, men att alldeles för höga krav bara skapar oro och stress. Din utbildning och framtid är visserligen av mycket stor vikt, men glöm inte att ha roligt och ta vara på livet under gymnasietiden också.

Jag säger bara: Halleluja!
Haha, jag vet att det var smörigt, men vad gör man inte för 92:orna?



Puss å hej å gokväll //Sofia


Kommentarer
Postat av: Daw

ofta hon inte valde att välja mig till intervjun!

2007-11-28 @ 21:08:24
Postat av: gunnel

hahahh, du är skön! :D .. och de små niorna har inte lärt sig källkritik ännu ;)

2007-11-28 @ 22:46:45
Postat av: Sofia

David: Japp, du som är den ambitiösaste i vår klas å allting!
Gunnel: Det har du så rätt i... :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback