Mer information om Gardasil för intresserade

Detta är bara ett litet klargörande av gårdagens inlägg och svar på de kommentarer som jag fick där. Det blev för långa svar för att publiciera som en kommentar, så jag gör ett bonus-inlägg istället - alltså mest för Gunnels och Elsas skull - men är du intresserad, läs gärna!

Gardasil är ett vaccin mot fyra olika slags virus, av vilka två kan orsaka livmoderhalscancer. De andra två virusarna ger kondylom, dvs äckliga blåsor på ställen där man absolut inte vill ha blåsor. Gardasil skyddar inte mot alla slags virus man som tjej kan få mellan benen och inte heller mot all slags cancer. Därför är det viktigt att gå på de cellprovstagningar man senare i livet kommer att bli kallad till även om man är vaccinerad. Självklart skyddar det inte heller mot andra könssjukdomar, som AIDS, så kondom is fortfarande the shit - men jag, tillskillnad från vissa läkare, tror iochförsig att du är tillräckligt intelligent för att förstå det av dig själv.

Livmoderhalscancer är den näst vanligaste cancerformen hos kvinnor i åldrarna 15-44 år och det dör ca 40 kvinnor/dag i Europa av livmoderhalscancer.

Dessa virus överförs sexuellt - samlag, oralsex, ja, ni vet... könsumgänge. Gardasil har bäst verkan på unga personer av den enkla anledningen att ju fler sexuella kontakter du haft, ju större risk är det att du redan är smittad av något av dessa virus (alla smittade utvecklar inte cancer eller kondylom).

För att få Gardasil behöver du ett recept. Detta kan vilken läkare som helst ge dig, husläkare, gynekolog, vaccinationsläkare, men de frågar antagligen om dina föräldrar är med på det om du är under 18. Sedan är det bara att hämta ut det på Apoteket och antingen injicera det själv eller på en vaccinationsbyrå. Det ska förvaras i kylskåp, men klara en tid i rumstemperatur och ska heller inte injiceras kallt.

Det är alltså gratis om man inte fyllt 18 än. Men det är inte kört om du är en laglig vuxen - du kan fortfarande få vaccinet. Men det kostar. Cirka 1500/spruta - och tre sprutor krävs. Det borde dock ingå i högkostnadsskyddet -ingen i Sverige behöver betala mer än 1800kr/år för receptbelagda läkemedel. (Om du t.ex har diabetes och behöver läkemedel för 20000kr/månad, behöver du inte betala det själv. Ibland diggar jag Sverige skarpt.) Men jag är inte helt säker på detta (kan kolla upp det om du är intresserad, Elsa).

Bra länkar:
Om Gardasil (på vanlig svenska)
Sveriges officiella läkemedelsguide (FASS) - Gradasil (på fackspråk)
Uppsala vaccinationsbyrå (fett bra service...)

Lycka till! //Sofia


Kommentarer
Postat av: gunnel

tack så mycket! jag måste prata med min mamma så kan hon nog fixa nån tid åt mig nån stans :) och just det, kan man få några biverkningar..?

2007-10-12 @ 10:45:48
Postat av: charlotta

kan ju medge att min kära mor tvingade mig till denna vaccination.. fruktansvärd smärta haha men de är väl värt de! dock tror jag inte de ingår i någon högkostnads grej.. jag är ju nuförtiden över 18 och fick glatt betala själv.. eller ja mor då. hoppas du ser framemot framtida gardasil sprutor sofia...:P puss

2007-10-12 @ 17:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback