Vad har jag gett mig in på?!

Om tre dagar, TRE DAGAR, ska jag, inför ca 1000 personer på Uppsalas näst största scen, sjunga ett jätteläskigt solo. Kommer ni ihåg Nanne Grönvalls "Avundsjuk" som var med i Melodifestivalen 98? Den ska jag sjunga. Iklädd svart klänning, klackskor och spetsiga öron ska jag framföra refrängen tillsammans med ett par barnkörer.

image594

Det är svårt att sjunga den låten. Mina röstresurser är inte direkt i klass med Nannes... och det var två år sedan jag sjöng i mick senast. Jag var livrädd när vi skulle köra igenom schlager-medlyt, som den tillhör, med orkestern idag.

Men efter lite träning med min körledare känns det bättre. Asså, bättre. Inte bra.

Fast jag kan, jag vill. Jagkanjagvilljagkanjagvilljagkanjagvill. Och detta kommer gå bra. Sådetså.

 Uppsalas ovanligt fula konserthus ur en ovanligt snygg vinkel.
 Stora. Scenen.

Bortsett från nervositeten som gränsade till panik sekunderna innan jag tog över mikrofonen på orkester-repet, har det vait en trevlig dag. Man blir så glad av att sjunga! Det är faktiskt vetenskapligt bevisat... Det släpps ut 80% mer endorfiner när man sjunger jämfört när man sitter och tillexempel läser (Karin Eklund). Även om man bara sovit fyra timmar och är på sitt värsta livshatarhumör så går (eller snarare stutsar) man från ett körrep med en massa energi i benen och ett leende på läpparna. Det går typ inte att vara nere efter att ha sjungit i några timmar!

Min kör, Devisa, är dessutom en showkör, så vi dansar och gör koreografier till nästan alla låtar vi framför. Så även om du kan undvika att bli glad av att sjunga, så måste du vara gjord av något mycket svårsmält material för att inte bli sprallig och lycklig av att hoppa omkring och dansa i en prickig kjol till schlager-musik skriven av åttaåringar...

 //Sofia

(Musikskolans melodifestival är en tävling som genomförs ungefär varannat år. Alla som går på kommunala musikskolan i Uppsala får skicka in bidrag, vilket betyder att allt från poplåtar skrivna av två åttaåriga bästisar till sambainspirerade beachsånger och proffsiga Devisa-tjejers egna countrylåtar finns med. På tisdag kommer åtta bidrag framföras av en orkerster, solister (mest ur Devisa), Devisa och ibland några barnkörer.)


Kommentarer
Postat av: Eva

Det kommer att gå jättebra :-)
Ha en trevlig kväll!

Postat av: gunnel

det kommer gå bäst! jag håller på dig!!! :D

2007-10-21 @ 13:08:38
Postat av: Sofia

tack :)
Det kändes mycket bättre igår... fast idag vaknade jag med halsont :S
oh. no.

2007-10-22 @ 13:00:49
URL: http://litenfotar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback