Röriga och viktiga val

Alltså detta med meritpoäng. Och taktiska studieval, kryphål, studentbetyg, samlat betyg, högskoleprovet, yrkesval, utlandsstidier, studielån och intagspoäng....

Det snurrar väldigt mycket i min hjärna just nu.

Idag var vi hos studierektorn och studievägledaren.  Min årgång hamnar precis i skiftet mellan två betyssystem, och detta krånglar till saker rätt rejält. Om vi söker till högskolan direkt hösten det året vi tagit studenten gäller det gamla systemet, men väntar vi ett halvår eller mer, gäller det nya. I det nya systemet ingår meritpoäng, "extrapoäng" man får för vissa kurser, utöver den vanliga poängen man får för betyget i kursen. Stön.

Jag tror iallafall att jag har lite koll nu. Som det ser ut kommer jag tillochmed lyckas skrapa ihop maximala 2,5 meritpoäng till studenten. Yatta, jag kan ta ett sabbatsår!
 

Fast sedan har vi ju problemet med vad man ska bli...

Det har ju länge varit evolutionsbiologi som gällt för min del. Men jag vet inte. Läkare verkar ju rätt spännande det med. Och att skriva är också kul... Men journalist, ne. Skriva en krönika då och då i den lokala tidningen däremot, det vore kul.

Problemet med läkarutbildningen är dock att man måste ha 20,0 (eller 22,5) i snittbetyg, det vill säga MVG i alla ämnen. Men om jag börjar göra matteläxorna kanske jag faktiskt kan få högsta betyg i matte. Och då borde det lösa sig tycker jag. Detta är dock troligen bara är hybris, antagligen är jag totalt obegåvad på typ religion och så skiter sig allt iallafall.

Fast vill man verkligen något brukar man få det, på ett eller annat sätt. (OBS. Kan ej appliceras på obesvarad kärlek.)

Jaja, det löser sig en vacker dag. Just nu orkar jag inte tänka på något annat än att det faktiskt är...

Helg! //Sofia


PS. Hoppas ni ursäktar detta röriga inlägg och den dåliga språkvården. Låt oss säga att det är en rättvis spegling av undertecknades röriga skalle. DS.

Kommentarer
Postat av: Kurre

Som sagt så kan man få det man vill bara man vill det riktigt mycket även om det handlar om att förfalska sitt utöka kurs blanket ;)

2008-02-11 @ 17:16:24
Postat av: Sofia å David

Tänk vad Sofia kan komma på åt missnöjda klasskamrater... ;) Nu får vi bara hoppas att det går vägen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback