Önskelista

Jag fyller ju 18 snart. Om typ två veckor, tillochmed. Och familjen börjar fråga om önskningar inför den stora dagen.

Först och främst vill jag bara ha saker som jag verkligen kommer att använda. Det vill säga inga ljuslyktor från Indiska, billiga badkulor med jordgubbsdoft eller kokböcker med snabba recept - och framförallt - inga smycken! Jag använder inte smycken. Örhängen kan jag inte ens ha. Så har man som ovetande släkting tänkt köpa ett till en nybliven artonåring passande silverhalsband - lägg pengarna på något annat!

 Nein danke!

Som en insamling till en laptop, tillexempel. Jag har bestämt mig för att det är den enda stora grejen jag ska önska mig. Så det är egentligen min önskelista: Bärbar dator. Punkt.

Även om skärmen på min digitalkamera har lagt av, Ipoden rymmer en fjärdedel av Itunesbiblioteket och mobilen lämnar mycket övrigt att önska. (Även om den nu har skärpt till sig och slutat att byta ringsignal varje gång det ringer, så man aldrig förstår att det är ens egen mobil.)
Och när det kommer till modell och typ kan jag villigt erkänna att teknik inte är min starka sida och att jag således vore chanslös mot alla processorer, RAM-minnen och grafikkort. Men jag begär inte MacBook eller datorn som klarar de fetaste spelen (det enda dataspel jag någonsin ägt är Kid Pix). Den ska bara ha internetuppkoppling och vara relativt snabb. Och lite snygg, kanske.

image722

Nu över till min kvinnliga sida. För även om jag inte gillar smycken och helst vill ha teknikprylar i födelsedagspresent, bor en liten prinsessa inom mig också.



Jag har nämligen en passion för fina krämer och fina underkläder. Och helst dyra, åtminstone de förstnämda. Då dessa båda saker inte är särskilt lätt att köpa till någon annan, om man inte råkar vara en bästis eller pojkvän, så kan jag rekomendera presentkort för de grattis-sägare som vill gynna min fåfänga. Presentkort är även bra på det sättet att de fungerar även om du lämnade fantasin hemma dagen då du skulle köpa presenter.
Goda affärer: Åhléns (Kicks har liknande utbud, men inte lika många roliga specialerbjudanden), the Body Shop och H&M.

 (Ja jag gillar Clinique.)

Om du däremot sprudlar av fantasi och present-letar-energi kan jag rekomendara att faktiskt köpa något från dessa butiker. Alltså inte en nattkräm från Helena Rubenstein, utan något mera moderat som en showergel från Body shop med mangodoft eller ett par fina trosor från H&M...



Sedan är det såhär: Jag älskar musik. Och jag blir alltid glad för nya skivor. Det är dessutom rätt lätt att hitta musik till mig - även om jag sjunger mycket och  lyssnar mycket på musik, så laddar jag inte ned och har absolut ingen koll att tala om på ny musik. Så mig är det lätt att överraska. Helst vill jag väl att du ska ha någon slags aning om vad jag gillar, men annars är det ganska lätt att hitta rätt där med. Lite pop, lite rock, lite soul. Och mycket män med gitarrer.
Så bränn eller köp en skiva - och gör min dag. Jag förväntar mig redan musik av två av mina vänner... jag vet att ni vet vad jag gillar, och har koll.

  

Något annat som är kul är förstås att göra saker tillsammans. Så ett "Ska du och jag..?"-presentkort på SF bio är alltid välkommet. Och självklart - hittar du något som bara är såååå Sofia, köp!



Tillsist - jag gillar att läsa. Men önskar man sig böcker av släktingar får man antingen bara "Stallkompisar" som man inte ens hade tyckt varit kul när man var tolv, eller tegelstenar med valda berättelser från Nazi-tyskland. Himla muntert. Även här föredrar jag alltså att välja själv. Om du inte råkar vara en litterärt intresserad tonåring - då litar jag på ditt omdöme.


En sammanfattning för förvirrade, eller bara lata, hjärnor:

1. En laptop

2. Presentkort på Åhléns, the Body Shop eller H&M
3. Fina saker från ovan nämnda butiker, eller från din egen privata idévärld
4. Saker att göra ihop
5. Presentkort på LundeQ eller motsvarande
(6. Ny mobil, Ipod och digitalkamera...)

Godnatt och sånt! //Sofia

Kommentarer
Postat av: Kurre

Det där är ingen dålig lista Sofia, men å andra sidan det är inte ofta man fyller arton...eller något annat nummer!

2008-01-28 @ 20:03:26
Postat av: Daw

Vad sägs om en Noblesseask då?

2008-01-28 @ 20:36:51
Postat av: Sofia

Kurre: Det är så sant så... Även om det dröjer ett bra tag innan du får önska dig en laptop, m'dear.

David: Mja?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback