OD - både tonsäkra muggmärkare och plåtbröstade valkyrior

image663

I veckan och helgen har jag arbetet för OD under deras Caprice - för fjärde året i rad! Jag älskar detta jobb och kören det utförs åt! Det är kanske svårt att förstå hur det kan vara så kul att koka kaffe och plocka fram kakor åt 80 sjungande män, men jag ska göra mitt bästa för att förklara.

Redan första dagen när jag kom dit, kände kaffedoften och fick ett "Nämen är du här i år igen, så trevligt!" till hälsning från en odeist kände jag den välbekanta OD-kärleken bubbla upp. Det är både mysigt och häftigt vara med där bakom scenen på en så stor föreställning som Capricen ändå är. Jag tror att det är totalt åtta-nio tusen människor som ser den varje år.

Och varför är drar Capricen så mycket publik? Jag har en teori. Orphei Drängar är en duktig, kompetent och seriös manskör. De sjunger för det mesta komplicerad, vacker och traditionell körmusik iklädda svarta kavajer och ståendes prick stilla. 

image666

Men på Capricen, då är det andra bud! Då klär de ut sig till kvinnor med lösbröst i form av plåtskålar, dansar loss till Dimonds are a girls best friend, sjunger operakomp och spelar upp underhållande sketcher.

I år började Capricen med att OD tågande in klädda som munkar och riddare, de förstnämnda förnöjsamt piskande sig själva.


 Och andra... (Klicka på bilden och lägg märke till deras njutningfulla miner.)

Sedan fortsatte det med vikingar, valkyrior, glitterpojkar och allmännt spexiga sångare i de verse nummer.

image680 Kärlek vid första ögonkastet...

 Gretchenperuken klär alla (host, host)

image672 Visst är jag blodig, men det är ingen anledning att inte se livet från den ljusa sidan!

  Uppfinningsrikedomen är aldrig sinande då det kommer till tortyrredskap...

image665 
Vem ska bort?


  Titta, Samuel, vi kan också! Nästa år..? *Hint, hint*
(Nä juste, män förstår ju inte hintar...)

De är så trevliga, OD-männen! Jag och Gunnel fick höra "Tack för att ni gör så bra fika och för alla era små trevliga lappar!"  från en mängd odeister under helgen.
 
Lapparna, ja... Det började för två år sedan, när Elin och jag upptäckte att pappersmuggarna var slut (känns det igen..?) och vi var tvugna att meddela detta utan att uppröra de kaffesugna männen alltför mycket. Humoristiska som vi var skrev vi då en smått oseriös lapp på ämnet och satte upp. Då vi hörde ett par killar kommentera denna lapp i positiva ordalag blev vi genast uppmuntrade att göra fler. Och på den vägen är det...

Även om Elin inte var där i år (hon har ju övergivit sin stackars bästa vän och alla andra svenskar för ett utbytesår i Nya Zeeland), så fortsatte såklart jag och Gunnel traditionen. Det är ännu en fördel med OD-jobbet - man får umgås intensivt med en kompis man tycker om!


image684

 
 Självklart gjorde OD-männen som vi bad dem
- och märkte sina muggar:  

 TrioX trummis fick den sista pappersmuggen... Bra jobbat!

Då vi märkte att det fanns väldigt många äpplen kvar, bestämde vi oss för att uppmuntra odeisterna till att äta fler äppeln:


image682

 Bevisligen funkade det.

I år hade de köpt för stora kaffefilter, så Gunnel och jag var tvugna att klippa de till rätt storlek. Självklart slängde vi inte de överblivna bitarna, utan de satte vi upp på detta vis runt Gretchens frukthörna.


image670

 Frukt främjar figuren, gott folk!

 Vi lyckades faktiskt med att ta slut på alla klubbor i år! Och jag fick tillochmed en stackars OD-man som varit godisfri sen han var åtta att ta en klubba genom att hänvisa till Gretchen och titta lite bedjande på honom. Man blir ju nästan lite stolt.


image674


  Kära Gunnel - tack för att du ville hjälpa till i år trots att din pappa inte är gammal odeist! Och för att du är så bra på att jobba, för att vi har så kul och för att... du är du! Och sen är det ju förstås en fördel att du är ungefär dubbelt så stark som mig... Hur kan en så liten flicka vara så stark? 

image688 Kära odeister - ni är och kommer alltid att förbli mina favoritmän!
Trevliga, roliga, skönsjungande och iklädda glittriga västar, kan det bli bättre?

Det är alltid lika roligt att höra era uppskattande ord. Årets bästa var nog: "Ni är vekligen små solstrålar här nere, det är sånt här som era lappar som gör att man orker igenom den här veckan." Och det är alltid lika tråkigt när Capricehelgen är slut, precis när ens OD-beundran är på topp.

"Ja, Gunnel, är du också lite kär i OD nu?
(suckar förälskat) "Jaah... De är ju så snälla!"


image686

Jo, de är ju det. Och det är ändå något speciellt med att springa omkring där bakom scenen bland 80 utklädda män och fnissande sätta upp ännu en halvfyndig lapp.

Tack för i år - vi såg sista akten i sista föreställningen och ni var strålande! Jag hoppas att jag får komma tillbaka nästa år, en vinter utan OD skulle liksom inte vara en riktig vinter.

Förra året hittade ju OD min blogg av en slump och länkade inlägget, som inte var menat för deras ögon, på sin internsida. (Här är det inlägget.) Jag trodde jag skulle dö av skam innan jag kom på att det nog inte gjorde så mycket, ändå... Och även fast jag är förberedd på att ni i OD kommer att läsa i år, så tänker jag nog göra såhär iallafall:

OD <3

//Sofia


PS. Anledningen till att detta inlägg dök upp först nu är att mitt internet la av igår, precis när jag skulle publicera. Buhu. Men här är det ju, så ingen skada skedd! DS.


Kommentarer
Postat av: gunnel

aww.. det var helt underbart! tack att du bad mig vara med! det var verkligen något alldeles extra. och för en gångs skull förstår jag din od-kärlek.. hur bär de sig åt egentligen..? (och jag tror aldrig jag har blivit så prisad och tackad på din blogg förut. lilla sötnos, du är fin. tack så mycket

2007-12-11 @ 14:51:58
Postat av: kalliljas

Superkul att ha dig med oss i år igen, Sofia!

Postat av: Magnus Projektchefen

Helkul att läsa denna blogg och hoppas vi syns igen Caprice 2008
Kramar till er bägge

2007-12-14 @ 08:26:21
Postat av: Pavarotti

Saknade bilden på mig, men å andra sidan skall inte mitt ego, få överskugga din fantastiska blogg. Tack för i år och God Jul på dig och Gretchen. Vi ses väl nästa år?

2007-12-14 @ 11:18:09
Postat av: Håkan

Superkul! Tack för i år!

2007-12-14 @ 13:36:32
URL: http://www.haja.nu
Postat av: Sofia

Gunnel: Jaaa... Jag säger ju att man blir kär :D
Meh, du förtjänar ju lite prisning! (Och vaddå inte sett förut, har du blundat varje gång jag skrivit hur fantastiska vänner jag har, bejb?!)

Kalijas: Det var då inte lätt att förstå vart du bloggade någonstans, men tack för kommentaren!

Magnus: Tack och det hoppas jag med! Kram tillbaka.

Anders Pavarotti: Den bilden dyker upp då du minst anar det... Gretchen hälsar god (mums, fruktig!) jul tillbaka! Och visst ses vi nästa år, om jag får bestämma!

Håkan: Ja det var det! Tack själv!

2007-12-14 @ 23:02:16
URL: http://litenfotar.blogg.se
Postat av: gunnel

ja det är sant.. men ingen har varit såhär direkt riktiad till mig. det känns speciellt :) du är fin

2007-12-15 @ 13:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback